Denis Bizhga: Figura e rapsodit popullor si interpret nё veglёn muzikore dhe si poet. Shqyrtimi i rastit tё lahutёs nё “Eposin e Kreshnikёve”

Abstract 
The popular rhapsod is a singer and musician who sings creations of legendary and historical epics and at the same time interprets them with the musical instrument of the lahut. Nowadays, the meaning of the word rhapsod has expanded. They are considered as that category of popular musicians, who are closely related to the singing of the "Epic of the Kreshniks", of the legendary Albanian epic in general, but also beyond. This songs, along with other traditions of northern Albania, such as gjama, kuja, etc., stand in complete artistic harmony with each other. In 1953, Milman Parry and Albert Lord published "Serbo-Croatian heroic songs", proving that the Homeric tradition of epic poetry was still alive in the Balkans at the time. The evidence comes from the main subject of Albanian origin, Salih Ugljanin, a rhapsodist from the Sanjak area, capable of reciting for hours epic Serbian-Croatian and Albanian epic poetry about heroic acts of the past. Here starts the discussions about the beginnings of epic poetry in the Balkans. In the context of the Oral Epic Songs, it is unknown whether the Albanian songs of the Kreshniks were inspired by Serbo-Croatian ones or vice versa.
An epic without music does not exist and a text without music can never be an epic. In this context, the legendary musical narratives of the epic of the Kreshniks centered on the main characters of Muji and Halili, created and accompanied by lahuta, constitute a poetic and ethnocultural complex. Since lahuta is the main instrument for conveying the songs of the Epic of the Kreshniks, the rhapsod takes the name lahutar. It is one of the most popular folk instruments with one string, on which it is played with a bow and is mainly used in Northern Albania and Kosovo. Lahuta, unlike other instruments, did not simply have a musical and entertaining function, but accompanied the songs that exalt the activity of the brave. Traditionally the instrument of lahuta is produced by the rhapsodists themselves who sing and perform in it.

KeywordsOral singing, epic, rhapsod, lahut, popular music.

Rapsodi popullor është një këngëtar dhe muzikant që këndon krijime të epikës legjendare dhe historike dhe njëkohësisht i interpreton ato me veglën muzikore të lahutës. Në ditët e sotme, kuptimi i fjalës rapsod është zgjeruar. Ata cilësohen si ajo kategori e muzikantëve popullorë, të cilët janë të lidhur ngushtë me këngëtimin e “Eposit të Kreshnikëve”, të epikës legjendare shqiptare në përgjithësi, por edhe më gjerëKëngët e kreshnikëve sëbashku me traditat e tjera të shqipërisë së veriut, si gjama, kuja etj, qëndrojnë në harmoni artistike të plotë me njëra-tjetrën.[1] Eshte interesant fakti qe sipas nje te dhene te Giacomo Chiudina, ne vitin 1780 ekzistone nje shkolle e mesimit te lahutes dhe muzikes ne shqiperi.[2] Sipas studiuesit Zihni Sako,“Këngëtarët i interpretojnë këngët e kreshnikëve me zë të fortë gjoksi dhe me një ton burrëror, që shkon në harmoni me vijën epike të ngjarjeve”[3]Ndër rapsodët e njohur në muzikën tonë popullore përmendim: Sali Bajram Krasniqi (1919-1987)-Kosovë, Vad Marashi-Pukë, Prendush Gega[4], Selim Hasani-Vlorë, Dervish Shaqja-Rrushbull, Mato Hasani-Vlorë, Xhebro Gjika-Vlorë; Zef Avdia-Tropojë, Sokol Arifi-Tropojë, Lefter Çipa-Himarë, Frrok Haxhia-Pukë, Sali Mani, Azis Ndreu, Fatime Sokoli, Xhelal Daka etj.[5]
Në vitin 1953, Milman Parry dhe Albert Lord[6] botuan “Serbo-Croatian heroic songs” [= Këngë heroike serbo-kroate], për të dëshmuar se tradita homerike e poezisë epike ishte ende e gjallë në Ballkanin e asaj kohe. Dëshmia vjen nga subjekti kryesor me origjinë shqiptare, Salih Ugljanin, një rapsod nga sanxhaku, i aftë për të recituar me orë të tëra poezi epike serbo-kroate dhe shqiptare për akte heroike të kohëve të shkuara. Prej këtej burojnë diskutimet lidhur me fillimet e poezisë epike në Ballkan. Në kuadrin e Eposit të Kreshnikëve, është i panjohur fakti nëse këngët shqiptare të kreshnikëve janë frymëzuar nga ato serbo-kroate apo ka ndodhur e anasjellta. Qendrat e rapsodëve epikë duket se kanë qenë trojet malore të Bosnjës, Sanxhaku i Novi Pazarit, Mali i Zi dhe Shqipëria e Veriut, ndonëse për çudi pjesa më e madhe e epikës shqiptare ka për vendndodhje ngjarjesh Jutbinën (Udbina), një fshat pesëdhjetë kilometra në verilindje të Zadarit në Kroaci.[7]