Ndonëse mund të
tingëllojë si hartimet e qëmotit, për një shkrimtar dhe shkencëtar nga Jugu i
shqipes, - kujtesa dhe ndjeshmëria e të cilit dyfishohen falë mërgimit, - Malësia është më fort metaforë ,
se sa truall. Është një mënyrë të jetuari, të kuptuari dhe të vdekuri,
sikurse edhe një aftësi për të mos mbetur vdekur në gjallje, por gjallë edhe
pas vdekjes. Atje i ka rrënjët eposi,
trajta të epërme të shprehjes
poetike, - me shkëndija dhe me një përqëndrim figurativ e semiotik që mendoj se
mund të përdoren de facto për të
shpjeguar ngjarje dhe dukuri përtej kujtesës së dokumentuar, - por edhe Qëndresa.
As të parat, as të dytat nuk mund t’i kishin rrënjët tjetërkund. Si metaforë,
Malësia është e pranishme në çdo synim dhe / ose arritje të rrafshultave,
fushave, gropave, honeve, ashtu siç edhe i përmban këto të fundit, në trajtë
poetike e konceptuale, për hir të një baraspeshe që sot duket e pabesueshme
(disa e paditin verbtazi si të
prapambetur).
Historikisht, Malësia e
njeh vetminë, - bashkë me sprovat dhe vegimet që sjell, - si pakkush. Njeh me
themel heshtjen ku mbruhen fjalë jo të rëndomta dhe pa krisje për shtrembërime.
Ngaqë fjalët janë në shumicën e rasteve me vend e kohë të domosdoshme, Malësia
ka një peshë të pangatërrueshme në botën e kumteve, qofshin këta shkencorë,
kulturorë, historikë, apo edhe gjeostrategjikë. Jo rastësisht vetë Jezu Krishti
shkonte të lutej në mal dhe, kur mori vesh se ata donin ta kapnin e ta bënin mbret, pó në mal u ngjit.
Për Malësinë si metaforë
dhe në emër të saj mund të flasin e të shkruajnë shumë vetë, - me në krye
ëndërrtarët, - por për Malësinë e dyfishtë fjala e vendësve, si mision dhe e drejtë, ka tjetër besueshmëri.
Jam njohur me faqet e
revistës “Malësia” përmes internetit e më kanë bërë përshtypje jo vetëm niveli
i punimeve dhe emrat e nderuar të mjaft autorëve, por edhe paanshmëria (alias pavarësia) me të cilën e drejton zoti Nikë Gashaj, themelues dhe kryeredaktor i saj. Ata që
hartojnë e botojnë revista në ditët e sotme e dinë çfarë vështirësish të
shumëfishta nxjerr një punë e tillë. Dhe këtu nuk kam parasysh vetëm harmoninë
prodhimtare që duhet rrënjosur e mbajtur mes autorëve (të cilët, siç e thotë
një fjalë e urtë, shpesh u ngjajnë brirëve
në një thes), por edhe sitjen e pluhurit që mbështjell e jo rrallë ende
vetëshpallet florí, në sajesa të ashtuquajtura shkencore.
Në vetëm
dhjetë vjet, „Malësia” ia ka dalë mbanë të pasqyrojë baraspeshën e Malësisë (pa
thonjëza) dhe të ketë zërin e vet të domosdoshëm në periodikun shqip. Veç
njohjes së shkallëzuar ndër fqinjë e të huaj, kjo revistë ndihmon mirëfilli në
njohjen më të plotë dhe pa paragjykime të autorëve nga hapësira të ndryshme
shqipfolëse, ndarë nga kufij të jashtëm e të brendshëm.
Me të drejtë
është thënë se një nga dramat më të mëdha të njerëzimit, - njëherazi shkak e
pasojë e luftrave, krizave etj të shekullit XX, - nisi kur ‘piramidat u shndërruan në rrjete’ dhe
kur çdo njeri që dinte shkrim e këndim u bind se është autor, duke ngatërruar
të drejtat e lindura me të drejtat e dhuntive, apo të përvojës. Lëvizja e
kundërt, shëruese, që synon të rikthejë baraspeshimin, është shndërrimi i disa
prej rrjeteve në piramida. Pavarësisht se arritjet e shkencës mund të jenë për
të gjithë, vetë shkenca nuk mund të bëhet nga gjithkush dhe nuk ka si të jetë
për gjithkënd. Duke ruajtur kultin e së vërtetës historike dhe të asaj
kulturore, besoj se „Malësia” i ka të gjitha mundësitë të bëhet një forum
(‘piramidë’) jo vetëm në mendësinë shqiptare, por edhe më gjerë.
Për shumë vjet Gëzuar!
Bashkëthemelues dhe
bashkëdrejtues i Revistës Evropiane Haemus
Rektor i Universitetit
Rumun të Shkencave e Arteve
«Gheorghe Cristea», në
Bukuresht
President Ekzekutiv i European Academy of Performing Arts
Bukuresht, RUMANI