Profesoară de literatura,
membră plină și directoare a Secției de Științe
Sociologice Albanologic în cadrul Academiei de Științe a Albaniei, autoarea
unor studii de anvergură în domeniul istoriei și teoriei literaturii.
Fragmentul este preluat din monografia științifică ”Sfide Teoretice ale Istoriografie
Literare” (Sfida Teorike të Historiografisë Letrare), Tirana 2009.
În timp ce străduințele de a alcătui texte ale
istoriei literaturii albaneze le întâlnim la sfârșitul secolului XIX, gândirea
critică asupra realizărilor și problemelor istoriografiei noastre a rămas
căldicică. Cu puține excepții (în anii '30), istoriile literaturii, după anul
1945, nu s-au supus dezbaterilor profesionale. În vreun caz separat,
observațiile erau scurte și prea schematice. Deși în anul 1941 Arshi Pipa afirmase
că ”Ne lipsește o critică literară
sistematică. Până acum niciun demers serios nu s-a făcut în jurul literaturii
Albaneze. Tot rezultatul rămâne în vreo carte ciungă a vreunui profesor și în
câteva foi tipărite în grabă pentru nevoi școlaricești”, nu au existat
judecăți științifice despre textele scrise în decursul vremii. Două erau, după
părerea noastră, cauzele lipsei acestei dezbateri:
1. Criteriile definite de către conducătorii politici ai științei
albaneze nu creau un spațiu prilenic judecății de valoare, sau de dezbateri
asupra problematicii istoriei literaturii. Cu toate încercările istoricilor
vremii, ”științăria” textelor era controlată și prejudiciată;
2. Pregătirea profesională limitată la nivelurile teoriei schematice
sovietice, nu putea deschide dispute cu caracter științific, care ar fi putut
schimba și pune în mișcare aspecte esențiale ale istoriografiei noastre
literare. Schema conceptării structurii acesteia, a metodei de interpretare,
inclusiv criteriul periodizării, erau aproape statice.
Răsturnarea regimului comunist a reînviorat critica
asupra istoriografiei albaneze și, mai ales, încercările de a propune criterii
și drumuri noi. În ultimul cincinal al secolului trecut și până astăzi,
gândirea științifică albaneză s-a scuturat, spre a se cuprinde într-o dispută,
uneori prea sălbatică, asupra problematicii istoriografiei literara albaneze,
dezbatere care apare și reapare, chestiunea cea mai dezbătută părând a fi
includerea autorilor care, din motive politice, au fost lăsați în afara istoriilor
literaturii, în textele de după anii '50, precum și alergia trezită deja de
criteriul istorico-cultural al conceptării istoriilor literaturii noastre.
Cercetătorul Sabri Hamiti, în
articolul ”Discursul literar albanez”,
pune accentul, pentru întâia oară, pe nevoia adoptării unei alte metode de
studiu care, ”de la începuturi și până
azi, pretutindeni, (sub)înțelege o istorie
a literaturii; dar căutând în prelabil cunoașterea naturii și a esenței
literaturii, deci, studiul variantelor și non-variantelor ei... Aceasta
înseamnă că, în literatură, obiectul istoric este în același timp solid și
obligatoriu, de aceea obiect nu este doar opera, ci mai ales elementele constitutive
ale operelor și ale sistemului literar al unei literaturi, care pot fi denumite
forme literare, iar acestea sunt: codurile tematice, codurile discursive,
structurile narative, sau structurile poetice, statutul textului etc. Astfel
vom avea de-a face cu o istorie literară (și nu cu o istorie a literaturii),
care ”va avea un obiect prim (și ultim) și pentru sine (nu ca un document
istoric)”385.
Jorgo Bulo, unul dintre istoricii experimentați ai
literaturii albaneze, cunoscând tradiția istoriografică albaneză, afirmă că
studiile realizate ”aveau caracterul
încercărilor istoriografice, fără a izbuti să exprime viziunea completă a
istoriei literaturii albaneze. Ele au avut totuși meritul că au deschis calea
studiilor literare, aruncând lumină asupra primelor monumente ale scrisului
albanez, și au pus în circulația științifică un material valoros, date
bibliografice necunoscute, fără a nega faptul că în studiile respective nu au
lipsit nici generealizările privind geneza și câteva trăsături și elemente
specifice ale literaturii albaneze, privite și în plan comparativ”386.
Acad. Bulo recunoaște rezultatele atinse de istoriografia albaneză, legate de „aplicarea istoricismului”, care,
potrivit autorului, a avut avantajele, dar și limitele sale. Una dintre
lipsurile principale în studierea procesului literar, din punct de vedere
istorico-social, este considerată ”supravalorificarea
factorilor extraliterari în dauna factorilor artistici interni și a
descoperirii valorilor estetice ale creației literare din diferite epoci.
Depășirea acestor limite reprezintă una dintre problemele care trebuie
înfruntate astăzi de studiile istorico-literare”387.
Ocolirea politizării tradiției literare, schimbarea
criteriilor de alegere a autorilor negați, dar și a celor cuprinși în textele
anterioare, erau primele și cele mai ascuțite probleme atinse în anul 1995388.
Schimbările care trebuiau să se întâmple în știința
albaneză, comandată instituțional, până în perioada dictaturii, și în care
articularea critică individuală era întru totul exclusă, sunt definite ca niște
curbe pe care trebuia să le ia studierea literaturii în Albania. Pe de altă
parte, apărea chestiunea potrivit căreia exprimarea gândurilor asupra unor
opere și autori neincluși anterior în studii – creația lor fiind încă
necunoscută pe deplin – ar fi făcut posibil ca istoria literaturii albaneze să
aducă rezultate discutabile. La fel, problemele teoriei critice, ale metodelor
de interpretare, stau la temelia neliniștilor cercetătorilor acestei noi
perioade.
În comunicarea "Pentru ‘o nouă’ istorie a literaturii albaneze",389
Aurel Plasari readuce în atenție, pentru prima oară în gândirea istoriografică
literară, teza conform căreia mulți cercetători străini au pus sub semnul
întrebării statutul istoriei literaturii, propunând poate un alt fel de
istorie, diferită de ceea ce cunoaștem din exemplul altor literaturi. Se
discută, așadar, despre o gâlceavă metodică, destul de importantă, aș spune,
pentru orientarea alcătuirii unei istorii a literaturii noastre. Plasari
intenționează să facă diferența, pe de o parte, între tratarea istoriei
literaturii pur și simplu ca istorie, iar pe de alta: chemarea pentru o istorie
a literaturii estetic curată. Potrivit lui Plasari, "Din acești doi poli 'devianți', istoria literaturii poate fi apărată
tot de aceleași criterii filozofice care o ocrotiseră de dogmatismul criticii
marxist-leniniste și de absolutismul criticii formaliste: critica esteticii
receptării."390
Este una dintre cele mai puțin articulate afirmații în gândirea științifică a
acestor ani; un capitol aparte al studiului nostru ar crea posibilitatea să se
discute și să se argumenteze asupra esenței acestei metode și asupra a câtă
greutate poate avea ea la alcătuirea istoriei literaturii.
Piro Misha, în articolul "Probleme ale criteriilor de valorificare a literaturii"391
ridică problema importanței păstrării criteriului valorificării autorilor,
indiferent de sistemul politic. Această problemă a apărut în ani de după
căderea dictaturii, când, precum observă autorul, fenomenul mediocrității
rămâne activ, întors deja în direcția operelor autorilor neapreciați înainte. "Este necesar un oarecare timp ca acest
aspect al societății să se normalizeze, până când noul sistem de valori să-l
domine întru totul pe cel vechi. Dar să lași starea aceasta să se prelungească,
înseamnă să-i iei literaturii cititorul, iar moștenirea literară s-o transformi
într-o plictisitoare curiozitate istorică. Cu atât mai rău când aceasta se face
în numele destrămării vechilor ierarhii, pentru a le înlocui pe acestea cu cele
noi, la fel de neîntemeiate, justificate din nou prin politic, cum ne-am
obișnuit atâta vreme de-a lungul comunismului."392
Autorul afirmă răspicat că nu se poate aștepra alcătuirea Istoriei Literaturii
Albaneze dor de la instituții, precum Institutul Lingvisticii și al Literaturii
și Academia de Științe, dar se poate realiza și prin inițiativa unor indivizi
sau a unor grupuri de lucru. În altă ordine de idei, cerința pentru a întocmi
câteva criterii clare privind principiile structurale, de atotcuprindere a
fenomenelor literare, relațiile literaturii noastre cu diferite forme ale
influențelor regionale, religioase sau ideologice, precum și nevoia studierii
literaturii nu doar ca un product etnocentric, ci și în raport cu literaturile
balcanice și europene, erau punți care într-adevăr încă nu acoperă plenitudinea
și complexitatea criteriilor pe care le necesită alcătuirea unui istorii a
literaturii.
Dezbaterea privind alcătuirea unei noi istorii a
literaturii reapare mai târziu în presa cotidiană. Problemele importante puse
în discuție sunt numeroase, printre care: Ce reprezintă metodele de studiu?
Criteriile de alegere a autorilor? Pregătirea specialiștilor? De ce după atâția
ani rămân nedezlegate aceleași probleme, iar instituțiile științifice nu
reacționează?
Gjergj Zheji atrăgea atenția asupra întreruperii
tradiției atunci când statul intervenea la aprecierea autorilor, când
criteriile ideologice dominau peste cele artistice. Aspru, uneori până la
extremă, Zheji scrie că "De aceea
astăzi, când astfel de cercetători au obrăznicia să adauge în curriculum vitae
al lor că sunt colaboratori la istoria literaturii tipărită de Academie, și
pentru aceasta au drepturi să ceară titluri mai înalte, este clar că aceștia nu
merită nici titulurile pe care le dețin, deoarece ei, de fapt, au contribuit la
transmiterea unei imagini false a întreg procesului literar albanez". Mai
departe: "Prezentarea istorică,
cronologia faptelor și a fenomenelor literare este ceva, iar înlocuirea
istoriei literaturii cu istoria socială este cu totul altceva. Prima luminează
un aspect al artei, a doua împiedică cunoașterea esenței adevărate a artei„.
Istoricul literaturii Kristaq Jorgo pune în centrul
articolului său problema importantă a emancipării mentalității albaneze a
istoriografiei literare, legată de un șir de problematici produse de acest
proces. Definind scrierea istoriei literaturii ca fiind în criză și neputincios
în a se confirma pe sine, autorul critică mai multe rezultate atinse până la
cele mai recente studii. Împotriva spiritului prea agresive a acestor ani,
autorul caracterizează fenomenul ca pe ”o
luptă dureroasă și întristătoare cu obiectuil și cu sinele... Se poate spune că
istoria literară albaneză se rescrie nu reconfirmând, ci negându-se pe sine."39
Poate fi scrisă o istorie a literaturii
albaneze? Prezentând unele dintre sfidele alcătuirii ei, autorul se oprește
la puncul esențial care ajută la luminarea evoluției procesului literar și care
este raportul cu sistemul de valori din care operele fac parte. Perceperea ca
prea complex, nu doar a procesului creativ, ci și a celui de interpretare, mai
ales privind operele cu oscilații și răsturnări în diferite vremuri, potrivit
autorulu, face nu prea ușoară rescrierea Istoriei Literaturii, problema principală
fiind mentalitatea care ”este în
contradicție cu însăși esența disciplinei”. În fața conceptelor
simplificatoare care au apărut frecvent în acești ani, K. Jorgo afirmă că ”Prin simplificare nu se poate descoperi
cheia de luminare a evoluției procesului literar, deci, sistemul în schimbare
al normelor și al valorilor”. Cu simplificare se are în vedere
valorificarea după criteriile pseudo- sau antiștiințifice: ”prin criterii politice și ideologice (astfel,
istoriile literaturii albaneze sunt mereu istorii de receptare a tradiției de
către contemporaneitate); prin criterii etatiste (istoria literaturii albaneze
se reduce la istoria literaturii create în interiorul statului albanez); prin
criterii estetice și estetizante (istoria literaturii albaneze degenerează în
istorie a canoanelor literare); prin unificarea procesului literar cu alte
activități sociale, sau dimpotrivă: prin separarea lui drastică de ele (de
fapt, trebuie scoase la iveală interferențele acestor activități în procesul
literar); prin selecționarea și valorificarea operelor după 'veridicitatea cu
care ele oglindesc viața' (un criteriu naiv la prima vedere, ecou al tezei
leniniste); prin punctul de vedere al nevoii de rescriere permanentă a istoriei
literaturii; prin sprijinirea la concepte care relativizează in extremis
valorificarea operei literare etc. Simplificarea face ca istoriile literaturii
albaneze să se transforme mai mult sau mai puțin în caricaturi ale procesului
literar: istoria e scrisă ciuntind și deformând și istoria”.
Este de mare interes problematica nerezolvată
prezentată de acest autor, în alcătuirile de până acum ale istoriilor
literaturii albaneze. Indirect erau ”anunțate” dificultățile și
responsabilitățile științifice care se iveau în perioada în care rescrierea Istoriei
Literaturii albaneze părea mai mult decât indispensabilă.
Lucrarea Klarei Kodra396
are spirit polemic față de unii autori anteriori, care negaseră întru totul
munca istoriografilor perioadei dictaturii. Potrivit ei, "în istoria literaturii publicate în acești
50 de ani au fost parti-pris-uri, limitări, ba chiar inexactități și deformări,
dar au fost și valori științifice de netăgăduit”. Printre reușitele
științei literare din aceasta perioadă, Kodra enumeră străduințele de a se rupe
de empirism, aplicarea principiului istorismului, care ”nu doar oferă posibilități, dar chiar cere ca fiecare operă să fie
privită în propria evoluție, în procesul creării ei, în cadrul dezvoltării
creative a autorului și, de asemenea, într-un plan mai amplu, în cadrul procesului
istorico-literar, ca un fenomen al dezvoltării literaturii dintr-o epocă sau
alta. Dar tocmai ideologizarea extremă n-a permis ca acest principiu să nu fie
dus la bun sfârșit, creând în mod artificial viduri în oglindirea diferitelor
perioade literare sau autori...”; încercarea de a defini unitatea
complicată a conținutului cu forma literară ”a dăunat prin sociologism vulgar, punând sensul înaintea formei, ceea
ce a dus la separarea de la aspectul estetic și la călcarea hotarelor artei”.
Cunoscând dezbaterile vremii respective, autoarea
definește două pericole principale în ceea ce numește revigorare a științei literare: supraestimarea formei – ceea ce
duce la părtinire, și supraestimarea acelei literaturi care istoric a fost
lăsată în afara studiilor noastre. Întărirea gândirii teoretice, obiectivitatea
științifică, aplicarea studiilor comparatiste cu moștenirea literară
universală, dezlegarea chestiunii periodizării literaturii albaneze,
armonizarea între capitolele monografice și panoramice, problema direcțiilor
literare – sunt câteva dintre aspectele esențiale ale lucrării Klarei Kodra.
Sabri Hamiti, în articolul "Imagine nouă a literaturii albaneze”
cercetează fenomenele esențiale ale literaturii albaneze, legate de răspunsul
la trei întrebări de bază privind natura literaturii albaneze (Este ea o literatură programatică? Este o
literatură metonimică? Este literatura modernă metonimică?) și insistă că,
în perioada actuală, a rescrierii istoriei literaturii albaneze, este
indispensabilă cunoașterea de către autorul istoriei respective, a paradigmei;
el trebuie să știe că orice scriere critică asupra literaturii este unul a posteriori și are valoare doar dacă
iese din analiza textului literar, deoarece istoria literaturii nu este o
știință doar a succesiunilor, ci și a transformărilor și a perenităților; căci
literatura este o creație individuală și este condiționată mai mult de operele
precursoare, decât de mișcările sociale și ideologii; că istoria literaturii
trebuie să fie mai mult o istorie a poeticii, decât a ideilor; că de-a lungul
cercetărilor calităților esențiale literare, ale literalității, istoricul va
ajunge la concluzii asupra istoriei transformării în lege a premiilor literare
și a evoluțiilor formelor și genurilor literare.
La câțiva ani mai târziu, dezbaterea privind
Istoria Literaturii Albaneze revine în actualitate. Rexhep Qosja atrage atenția
asupra faptului că ”fiecare generație și
fiecare timp nou are alte unghiuri de vedere, diferite de cele trecute. Aceasta
impune rescrierea, completarea, schimbarea, corectarea, necesare la toate
perioadele istoriei. Dar cele mai importante schimbări, mai ample, după convingerea
mea, trebuie făcute în istoria epocii Renașterii și mai mult în perioadele interbelică
și comunistă. Revizuiri, corectări, completări, schimbări profunde va fi nevoie
să se facă și în textele fazei postcomuniste, scrise de gardiștii partinici."398
Iar pentru Enver Muhametaj "Un mare
punct de cotitură constă în alcătuirea unei Istorii a Literaturii care
depășește spiritul excluderii unui mare număr de scriitori din cauza unor
poziții extraliterare, sau din cauza interzicerii operei lor pe motiv de
neîmpăcare ideologică cu politica statală a vremii”.
Probleme netratate înainte, despre procesul
dezvoltării istorice a literaturii secolului XX, aduce Ymer Çiraku, prezentând
observații interesante asupra specificii evoluției lăuntrice a literaturii, pe
care le denumește "întreruperi
estetice."400
Istoria literaturii – chestiune ideologică sau profesională
În câteva articole ale presei actuale, dezbaterea
privind rescrierea Istoriei Literaturii Albaneze a avut uneori un spirit prea
agresiv, de vreme ce se scrie despre cercetători care-și au condeiul ”înmuiat în sânge”, despre gândirea
științifică ”încă ostatică în bunkerele
dictaturii”, cercetătorii fiind priviți ca niște ”oameni negri” etc. Desigur, o asemenea agresivitate nu are nicio
legătură cu nico problematică a alcătuirii unei istorii a literaturii în orice
cultură. Dacă chestiunea istoriei literaturii noastre era legată, în primul rând,
de influența ideologico-partinică la criteriul alegerii autorilor, acesta
reprezintă doau un aspect pentru
autorii noii istorii a literaturii, ușor de rezolvat astăzi, când nu mai există
presiunea comunistă. Deci, chiar dacă ar deveni mai partizan decât partizanii
metodologiei marxiste în studiul știițific, chesiunea nu se rezumă doar la
atât; problematicile care trebuie rezolvate rămân tot aici, prea complexe (după
cum se va vedea în următoarele capitole ale acestei lucrări). În fața acestei
poziții profund ideologice stă cu exactitate afirmația de natură profesională a
lui Agron Tufa: "Din însuși
caracterul ei, Istoria Literaturii Albaneze prezenta puncte întunecate, fie în
dimensiunea documentară, fie în cronologia ei, întreruptă secole de-a rândul,
cu cercuri, perioade și entități culturale... asftel ea prezintă mari
dificultăți pentru însăși principiile tratării metodologice."401
Unii dintre jurnaliștii de astăzi, nefiind specialiști
în domeniul istoriei și al teoriei literaturii, emit judecăți superficiale și
întru totul greșite. Dacă, de pildă, într-un
articol se transmite în formă de știre despre ce se va întâmpla cu rânduirea
sriitorilor noștri în proiectul de alcătuire a istoriei literaturii, despre
cine va fi primul pe listă etc., putem spune că problema s-a banalizat în cel
mai amator mod, nepermis, de parcă ar fi vorba de mutările unor nume de
politicieni pe listele de alegeri! Să ai o asemenea viziune asupra reconceperii
istoriei literaturii înseamnă să fii foarte departe de adevărata problemă a
științei literaturii; înseamnă că percepția ta este superficială, neprofesionistă,
extrem de simplistă și schematică.
Este foarte important să se înțeleagă astăzi că
revizuirea Istoriei Literaturii Albaneze nu trebuie făcută doar din motive
ideologice, ci dintr-un șir de motive științifice. Ideologizarea este în esență
negare, necunoaștere a esenței literaturii! Astfel, limitele textelor moștenite
cuprind în ideologizarea lor o deformare a cursului istoric al produsului
literar, deci un profesionalism absent. În ce direcție?
- În necunoașterea, sau
nerespectarea specificului literaturii ca artă a cuvântului;
- În neînțelegerea exactă a ceea ce înseamnă
privire pe plan diacronic, deci în evoluția istorică a literaturii noastre.
Aceasta înseamnă că problematica de astăzi a
Istoriei Literaturii nu are de-a face doar cu autorii absenți, ci și cu acei
autori care au fost prezenți în textele anterioare. Cum au fost tratați, de
exemplu, autorii literaturii vechi? Dar structurile lăuntrice, în poezii sau
proze, ale autorilor incluși în textele trecute? A fost privit procesul
dezvoltării istorice a literaturii albaneze în poeticile direcțiilor literare,
care au apărut în diferite momente și apoi au fost înlocuite de direcțiile
ulterioare? A fost privit acest proces ca o evoluție lăuntrică a genurilor, a
discursului și a formelor artisice? Se pot formula multe astfel de întrebări.
Dacă istoriografia anterioară, prin însăși esența
metodologiei ei a rămas la nivele superficiale în ceea ce privește tratarea
fenomenului literar, sfidele istoriografiei noastre literare sunt mai profunde
și de substanță. Prima provocare este legată de valorificarea structurilor și a
funcțiilor artistice, nu doar a unei opere, ci a întregii dezvoltări a literaturii albaneze, în procesele ei
interioare și exterioare.403
Pe de altă parte, să pui problema cum că Istoria
literaturii noastre trebuie îmbunătățită și nu rescrisă ar însemna din nou să
te afli foarte departe de ideea corectă a ceaa ce reprezintă o alcătuire a unei
istorii a literaturii, deoarece problema nu stă numai la introducerea unor
autori ocoliți de publicațiile științei comuniste și scoaterea celor incluși
doar pe criterii politice. Așa cum se vede în acest studiu, problemele sunt mai
importante, mai specifice și destul de complexe, ca să poată fi soluționate
rapid. Amatorismul, îndrăzneala de a intra în domenii științifice specifice,
fără a avea formarea și informația necesare, este la fel de dăunător și deformant
ca și criteriul politic aplicat de istoriografia comunistă.
(va urma)
Bibliografie
384 Arshi Pipa,
"Për nji kritikë letrare",
Shkëndija, 1941, nr. 2-3.
385 Sabri
Hamiti, "Ligjërimi letrar shqiptar",
në vëllimin "Historia e letërsisë si
grindje metodike", botim i Universitetit të Shkodrës, Studime
Shqiptare 2, Shkodër 1995, f. 12.
386
"Historiografia letrare në Shqipëri (metoda, rezultate, probleme), shkruar
në 1991, botuar në vellimin: "Magjia
dhe magjistarët e fjalës", Dituria, Tirane 1998, f.327.
387 Po aty, f.329.
388 Seminari XVII ndërkombetar
për gjuhën, letërsinë dhe kulturën shqiptare, Përmbledhje e ligjëratave,
referimeve, kumtesave dhe e diskutimeve, Tiranë 16-31 gusht 1995, botoi
Akademia e Shkencave, Instituti i Gjuhësisë dhe i Letërsisë, Universiteti i
Prishtinës, Fakulteti i Filologjisë, Eurorilindja, Tiranë 1995.
389 Seminari XVII ndërkombetar
për gjuhën, letërsinë dhe kulturën shqiptare, përmbledhje e ligjëratave,
referimeve, kumtesave dhe e diskutimeve, Tiranë 16-31 gusht 1995, botimi:
Akademia e Shkencave, Instituti i Gjuhësisë dhe i Letërsisë, Universiteti i
Prishtinës, Fakulteti i Filologjisë, Eurorilindja, Tiranë 1995. Botuar edhe në
përmbledhjen "Historia e letërsisë
si grindje metodike", botim i Universitetit të Shkodrës, Studime
Shqiptare 2, Shkodër 1995.
390 Po aty, f.269.
391 Letërsia si e tillë, Probleme të vlerësimit
të trashëgimisë sonë letrare, Akte të Konferencës Shkencore me këtë teme,
mbajtur në Tiranë më 28-29 mars 1996, botimi: Akademia e Shkencave, Instituti i
Gjuhësisë dhe i Letërsisë.
392 Po aty, f. f.46.
393 Shih F. Dado:
"Edhe një herë për Historinë e Letërsisë",
"Drita" 24 prill 1994; F. Dado "Gjeneza e fenomenit letrar apo
historia e evolucionit", "Standard" 5 maj 2006; F. Dado "Probleme të rishkrimit të Historisë së Letërsisë
Shqiptare", Studime Albanologjike, Universiteti i Tiranës, Fakulteti i
Historisë dhe i Filologjisë, Tiranë 2002/2, f.165-173.
394 "Historia e letërsisë shqipe përballë kohës -
Palimpsest i historisë së letërsisë shqipe", Drita 3 prill 1994.
395 "Mundësia e një historie të letërsisë
shqiptare", Drita 24 prill 1994.
396 "Përtëritja e shkencës letrare – detyrë
urgjente e kohës", Drita 1 maj 1994.
397 "Leka"
(shtojcë) e "Rilindja" nr. 53, 14-20 korrik 1996. Botuar edhe në
"Letërsia si e tillë, Probleme të
vlerësimit të trashëgimisë sonë letrare, Akte të Konferencës Shkencore me këtë
temë, mbajtur në Tiranë më 28-29 mars 1996. Botimi: Akademia e Shkencave,
Instituti i Gjuhësisë dhe i Letërsisë.
398 Rexhep Qosja,
"Gazeta shqiptare", 21 shtator 2008.
399 Gazeta "Koha
jonë", 28 prill 2008.
400 Ymer
Çiraku: "Kontinuitete dhe ndërprerje
estetike në letërsinë shqipe të shekullit XX", Studime Albanologjike,
botim i Fakultetit të Historisë e Filologjisë, Tiranë 2002/2, f. 186-191.
401 Agron Tufa:
"Vdekja e Historisë së Letërsisë",
Shekulli, 2 shkurt 2008. Tufa ka botuar nje varg artikujsh rreth këtij problemi
edhe në gazetat: "Koha jonë”, 30 prill 2008; "Panorama", 11
shtator 2008 etj. Po ashtu edhe Behar Gjoka: "Duhet të rivlerësohet Historia e Letërsisë",
"Panorama", 3 shtator 2007.
402 Gazeta
"Tema": "Tronditet
hierarkia e letrave shqipe, ndryshon renditja e shkrimtarëve", ne Iliriada
- Portal, 24 korrik 2008.
403 De exemplu, dacă se va vorbi despre evoluția
literaturii noastre în acești ani, privirea teoretică ne orientează să cercetăm
această evoluție în două direcții principale: 1. În procesul formării și a stabilizării unei dominante literare
(moderniste, postmoderniste, sau...?) și 2. Cercetarea revigorării și a înlocuirii normelor vechi cu altele noi
etc. Este important să acceptăm că adevărata sfidă a studiilor actuale este
legată de cunoașterea faptului că orice teorie literară este în opoziție față
de celelalte teorii, ceea ce se impune de însăși dezvoltarea literaturii.
Aceasta se regăsește în toate fazele dezvoltării literaturii noastre.