Mimoza Hysa: Ditari si modeli për ndërtimin e figurës së vetvetes në krijimtarinë e Isuf Luzajt

Abstrakt:

 

Trajtesa sjell në vëmendje ditarin si gjininë më të lëvruar në krijimtarinë e pasur të shkrimtarit, eseistit, poetit dhe filozofit Isuf Luzaj. Përmes kësaj gjinie autori ka synuar ndërtimin e modelit të figurës së vetvetes përmes përqasjes me figurën e profetit. Trajtesa ndjek rrugën e ndërtimit të këtij modeli profetik si përmes mënyrës së përzgjedhjes së fakteve jetike ashtu edhe mënyrës së përdorimit të stilistikës së qëlluar. Po përtej ndërtimit të qëllimshëm të modelit të vetvetes, ditaret e Isuf Luzajt janë dëshmi letrare eseistike të një personazhi historik aktiv, të një njeriu erudit, të një mësonjësi ngulmues dhe një kritiku të paepur ndaj shoqërisë.

 

Fjalë kyçe: Isuf Luzaj, ditare, letërsia shqipe, kritika

 

Përpjekja e kahershme e Isuf Luzajt për t’u paraqitur e përballur me lexuesin e tij në gjuhën shqipe dokumentohet jo vetëm nëpërmjet veprave të botuara dhe të njohura tashmë si: Rrëfimet, (poezi,1937), Gloria e çmendjes, (poemë, 1995), Ekzistenca dhe boshësia, (ese filozofike, 1996), Sëmundjet e shekullit tonë, (ese filozofike, 1999), Lamtumira e yjeve, (poemë, 2001), Topografi labçe, (poemë, 2001), Përtej së mirës dhe së ligës,(ese filozofike, poezi, 2003), Rindërtimi i fuqive shpirtërore, (ese filozofike, 2005, Filozofia e bukurisë, (ditare, rrëfime për veten, 2009), por edhe nga një korpus i gjërë dorëshkrimesh[1], të cilat presin dritën e botimit.

E gjithë krijimtaria e Luzajt mund të quhet një rrëfim i pandalshëm e i sinqertë për vetveten, ngulitur në kryeqendër, e për botën përqark të përcaktuar e të paraqitur po sipas vetes, tipar ky dallues për një shkrimtar modern. Mëvetësia dhe subjektivizmi në trajtesat eseistike, vetëdija letrare në ndërtimin e strukturave të hapura në prozë ku ndërthuret dokumentarizmi autobiografik me trillimin, si dhe fryma kritike përballë himnizmit romantik, përbëjnë edhe thelbin e modernitetit të veprës së Luzajt. Projektimi i modelit të vetvetes fillon tërthorazi që në poezitë lirike e romanin autobiografik “Lumejtë rrjedhin të kuq”, për t’u shfaqur qartazi në ditaret e shumta në dorëshkrim, si: Përpjekja e viganëvet (Lufta e Vlorës), Ditari politik, Kujtime pleqërie, Ditari i përpjekjes, Ditari i një zonje shqipëtare, Kujtime të një ditari të humbur, Ditari, Autobiografi, Ditari i mësonjësit, etj. Autori dëshmon se gjatë gjithë jetës së tij ka mbajtur pranë “një fletore dhe një laps për të regjistruar përshtypjet”[2], kujtimet, mendimet duke formuar kësisoj një lëndë “aq heterogjene sa është natyra e vetë jetës; aq homogjene sa mund të jetë mendimi i një mërgimtari në shërbim të të huajve që provojnë punën e tij”[3].

Por e gjithë kjo lëndë nuk është ende në duart e lexuesit dhe kritikës, gjë që përbën edhe një kufizim për të formuluar një mendim të përmbyllur e shterues mbi figurën e vetevetes të paraqitur nga autori. Kjo trajtesë do të përqëndrohet në dy ditaret e botuara në mënyrë fragmnentare në librin e fundit “Filozofia e bukurisë”[4]: “Ditari i përpjekjes” dhe “Ditari i mësonjësit”.

 

a.    Figura e modelit të ofruar nga Luzaj                    

                                                                             

Luzaj ka lënë gjurmë të jetëshkrimit të vet gati në të gjitha tekstet qofshin këto ese, poezi apo roman, e aq më tepër në ditarë. Në të gjitha format e shkrimit autori është shndërruar në narrator e model njëkohësisht. Mjafton të përmendim romanin Lumenjtë rrjedhin të kuq(1954), ku herë pas here kemi ndërfutje në tekst të ditarëve realë të autorit si dhe informacion mbi ngjarjet e luftës në Shqipëri. Romani, i pazakonshëm për kohën e shkrimit, dëshmon për vetëdijen e lartë subjektive të autorit e paaftësinë e vendosjes së një distance mes vetes dhe personazhit të romanit, apo jetës personale dhe jetës së personazhit. Romani, poezitë, esetë përbëjnë në vetvete një vazhdë të autobiografisë së autorit. Nëse në ditarë autori ndërton boshtin e ngjarjeve të mbërthyera në data, në poezi, roman e ese ndërton anën tjetër të jetës së tij, atë shpirtërore, kulturore, gjithë fuqitë krijuese e mendore. Po të shprehemi me termat luzajanë, ky korpus përbën Esencën e Luzajt, ndërsa ditarët Ekzistencën. Në shumë raste poezitë janë shkruar pas një ngjarje jetësore dhe e rrëfejnë emocionalisht duke shërbyer kësisoj si material autobiografik. Kështu në poezinë: “Kohë turpi”, që dëshmon për gjyqin mbi librin e parë të autorit:

 

Në Korçë u hap gjyqi i zi,

Prapë goxha ceremoni,

S’u lejua gazetari,

protestoi Gjergj Bubani:

“Kjo nuk është drejtësi

Gjykohet një djalë i ri,

Përse shkruajti poezi

Të pa faj, pa ligësi

Posi një ëndërr behari!”,

 

e shumë të tjera.

 

Kësisoj për të zbuluar Luzajn dhe jetën e tij me të gjitha dimensionet, ndihmojnë po njëlloj si ditarët ashtu edhe krijimtaria.

Luzaj e ndërton vetveten duke përdorur shprehitë e përunjësisë së profetit. Ditarët janë ndërtuar hem si dëshmi të mbushura me informacion ngjarjesh e njerëzish, hem si përpjekje për të ndërtuar mitin e vetvetes.

Ditarin e përpjekjes ose siç e emërton Në shërbim të Shqipërisë, autori e ndërton personazhin-model që në titull si shërbyes të devotshëm, duke i mëshuar shenjtërimit si njeri, i cili i është përkushtuar tërësisht çështjes së Atdheut. Introduksioni i ndërtuar me kodet e ligjërimit poetik, gjakon të ngjallë emocionin e lexuesit për një njeri të pazakontë që ia ka kushtuar jetën idealeve të larta. Prezantimi i vetvetes me binomet antonimikë të pjesoreve: burgosur/admiruar: dënuar/admiruar[5] përbëjnë skajet e ndërtimit të figurës mitike si figura paralele të Krishtit, Budës, Konfucit etj; të cilët u dënuan nga shoqëria në një periudhë të caktuar të jetës së tyre dhe u admiruan më pas në përjetësi. Autori vijëzon kësisoj kornizën ku do të përshkruajë modelin. Përunjësia është në disa raste parakusht vlerësimi e jo rrjedhojë përshkrimi, si:

 

“Në mes të më se gjurmë kuintali dorëshkrimesh diçka do të ketë qenë që të vlente për shoqërinë e gjorë shqiptare.”[6]

Vetëvlerësimi trasmetohet tek lexuesi nëpërmjet emocionit, me qëllimshmëri të paracaktuar; lexuesi vendoset para faktit që ka të bëjë me një figurë të rëndësishme që i është përkushtuar Atdheut dhe që ka bërë një jetë interesante, “si një stuhi e fërtunë që fillon që në agim të parë e vazhdon gjer në perëndim të diellit”. Sipas autorit është sinqeriteti ai që e ka gozhduar në kryqin e kohës dhe mosrënia në kompromis me ndërgjegjen. Ky prezantim është ftesë për të njohur një hero, të cilin “armiqtë e kanë admiruar dhe miqtë e kanë larguar” dhe që ka qenë “një ushtar në shërbim të Shqipërisë”. Personazhi i krijuar është në antitezë me shoqërinë dhe në luftë mes konformizmit dhe idealit. Që në fillesë Luzaj i njeh vetes disa tipare që karakterizojnë profetin[7]:

 

-  Sinqeritetin, të lidhur me drejtësinë, thënien e së vërtetës, si tiparin thelbësor të karakterit të tij, që shërben dhe si bazë mbështetëse për besueshmërinë e ditarëve dhe kujtimeve. Me armën e “së vërtetës lakuriqe, të gjallë e pa stoli” autori dëshmon vlefshmërinë e punës së tij, e cila kësisoj vlerësohet, a priori, si një shërbim ndaj Atdheut. Kjo dashuri për të vërtetën, sipas Luzajt është dashuria më fisnike. “Dashnorët më të shquar të kësaj dashurie DESCARTES, LOCKE, LEIBNITZ, BERKLEY, HUME, KANT i dhanë dritë qytetërimit. Pas Zotit vjen e vërteta e, vetëm kjo i afron njerëzit me Zotin.”[8] Nisur nga vetia personale, e ngritur spirale deri tek mendimtarët më të mëdhenj të kohërave e drejt Zotit, lartohet figura e modelit të njeriut të drejtë, që përbën bazën e vlerave njerëzore.

 

-  Guximin, vendosmërinë, këmbënguljen, që ia njeh vetes si tipar në shumë rrethana historike të përmendura vijueshmërisht në ditar, si p.sh. pas përplasjes me kuestorin italian, Salvonin, ku qëndrimi i mbajtur dhe fjalët e thëna përafrojnë me shprehitë e një heroi: “Sa për kërcënimin më bëni të qesh. Shqiptari frikën s’e njeh e, fjala frikë që s’është shqip, s’ka ekzistuar në fjalorin tonë.”[9] Në modelin e synuar, Luzaj i njeh vetes këmbënguljen për punën dhe studimin, si një tipar që nxjerr në dritë edhe “një mendje mesatare si e imja”, shprehet me një modesti të qëllimtë, meqenëse është vendosur në përmbyllje të rrëfimit të një ngjarje në universitetin e Sorbonës me prof. Andre Lalande[10].

 

-  Ndershmërinë, kuptuar si vetëpërmbajtje dhe si në marrëdhënie korrekte me njerëzit e sidomos me gjininë femërore. Miqësia me Anetta Tribiolin, ndihmon në shfaqen e një ane tjetër të karakterit të modelit; krahasimi i marrëdhënies së tyre me atë të Krishtit me Marien, synon përafrimin e modelit me profetin: “Adhurimi është ajo ndjenjë transhedentale që fillon me admirim, respekt, nderim kundrejt personës së adhuruar derisa bindemi që ajo është diç superiore nga vetja jonë, diç më e mirë...si përpara figurës së bukur të Marijes.”[11]

 

Nëse do të shtohej edhe maturia si virtyt, do të kishim plotësimin e katër virtyteve kryesore të njeriut, në të cilat besojnë gati të gjitha besimet. Autori nuk ia njeh vetes sjelljen e matur dhe në përshkrimet e viteve të rinisë pohon rrëmbimin dhe mospërmbajtjen, si shenja të karakterit energjik, të cilat më vonë është përpjekur t’i riparojë për të arritur paqen shpirtërore.

Po ashtu dëshmon luftën e brendshme shumëvjeçare për të mundur hakmarrjen e zemërimin si të meta karakteri, luftën për të falur armikun, duke dashur të vishet me vetinë më të lartë karakterizuese të shenjtorëve, atë të Faljes. Kështu tek Përtej së mirës e së ligës shkruan: “...kur mendoj që shoku im i pjesës më të mirë të jetës, me të cilin kam harxhuar net, stinë dhe vite duke kërkuar udhë shpëtimi; me të cilin kam thyer bukën në sofrën time, miku, shoku, vëllai që fjeti në shtratin tim, kur qe nevoja emergjente:[...] ai shok, kur u ngjit në fron tirani e dënoi fëmijën tim të vdesë urie në punë të detyruar në kanale e këneta. Kur mendoj që po ta kisha në dorë jetën e tij, do ta falja, duke iu lutur të largohej nga sytë e mi, atëherë jam i sigurt që kam arritur zonën e lartë të NIRVANËS: përtej së mirës e së ligës.”[12]

Po cilat janë rrugët nëpërmjet të cilave Luzaj arrin të ndërtojë modelin e vetvetes:

 

Së pari, personazhi model në ditarë ka gjithnjë vetëdijen për qëllimet e larta dhe ideale të shenjta, “Mendova që mund t’i shërbeja më shumë vendit duke mos e zbrazur këtë radhë, sesa duke e zbrazur;... e kisha marrë me qëllim patriotik, por jo nga frika... ” apo më tej: “tani s’më duhet më arma: kam shkollën, kam 52 burra për t’i bërë njerëz.[13]” ose: “Ah, sa mirë e shpjegoja historinë komëbëtare në burg, si nuk e kam shpjeguar kurrë në jetën timë! Me sa entuziazëm, me sa shpirtësim, me sa gjallëri!”; “Në shërbim të Shqipërisë me anë të së vërtetës, të guximit, të therorisë”[14]; “Më kanë mbajtur rob me zinxhirë të hekurt: dashuria për atdhe, dëshmorët e kombit dhe Ideali, arsyeja e jetës sime, ai Ideal që as u realizuar dhe as do të realizohet në shekullin e ardhshëm”[15].

(...) 

Studimi i plotë në Haemus Plus 2017-'20



[1] Faksimile e listës së plotë e dorëshkrimeve të autorit, të shkruara me dorën e Isuf Luzajt dhe të vulosura pre tij, në të cilën deklaron se ka 93 vëllime në arkivin e tij personal, të cilat ia lë në besim për t’i botuar shkrimtarit Xhevat Beqaraj; Arkivi i Isuf Luzajt.

[2] Isuf Luzaj, Filozofia e bukurisë, fq. 158-159.

[3] Po aty.

[4] Isuf Luzaj, Filozofia e bukurisw, vep.cit.

[5] Isuf Luzaj tek Filozofia e Bukurisë, vep. cit., fq. 17, shprehet: “Burgosur prek gjindarmëvet të Zogut gjatë regjimit zogist, admiruar prej magjistratëvet të Zogut gjatë pushtimit Italian: burgosur prej policisë italiane gjatë okupacionit, admiruar prej magjistratëvet të Italisë gjatë emigracionit: dënuar prej komuniztevet gjatë luftës vëllazërore, admiruar prej tyre në kohën e pas luftës.”

[6] Po aty.

[7] Katër janë vetitë kryesore pozitive të njeriut të përshkruara si në Bibël ashtu dhe në Kuran: maturia, drejtësia, vendosmëria,vetëpërmbjatja.

[8] Isuf Luzaj, Filozofia e bukurisë, vep.cit.,fq.21.

[9] Po aty, fq.26.

[10] Po aty, fq.156.

[11] Po aty, fq.80.

[12] Isuf Luzaj, Përtej së mirës e së ligës, vep. cit.,fq. 52.

[13] Isuf Luzaj, Filozofia e Bukurisë, vep. cit., fq.29.

[14] Po aty, fq. 21.

[15] Po aty, fq. 110.