Cultura anulării, între revanșă istorică și poetică futuristă restaurată [RO]
Studiul își propune să analizeze
fenomenul „cancel culture” și referințele care se pot trasa între aceste
manifestări și avangarda futuristă, așa cum a fost definită la începutul
secolului XX de către poetul italian Filippo Tommaso Marinetti. Făcând o
trecere în revistă a modificărilor pe care avangarda artistică le aduce în
planul artelor și observând cum secolul XX pune în lumină arta ca „statement”
și subiectivitatea artistului ca reper unic, lucrarea identifică o tendință a
acțiunilor politice și sociale de a se inspira, chiar neasumat, dintr-o zonă
poetică, dintr-un nevăzut înalt și permisiv care justifică, dincolo de
ideologie, comportamentele sociale. În afară de miza reparației istorice și cea
a preîntâmpinării discriminării, pe care le propune cultura anulării, vom
încerca să identificăm și o posibilă cauză a ancorării în poetic a fenomenului,
precum și riscurile asociate acestui mimesis inversat, cel al realității care,
pentru a-și păstra vitalitatea și expresivitatea acțiunilor, imită arta.
Cuvinte cheie: cultura anulării,
futurism, Filippo Tommaso Marinetti, poetic, invizibil
Cancel Culture, Between a Historical Revenge and a Restored Poetics of Futurism [EN]
The
study aims to analyze the phenomenon of cancel culture and the references that
can be drawn between the subsumed manifestations of cancel culture and
futurism, as defined at the beginning of the twentieth century by the Italian
poet Filippo Tommaso Marinetti. By reviewing the changes that the artistic
avant-garde brings to the arts and observing how the twentieth century
highlights art as a statement and the subjectivity of the artist as a unique
landmark, the paper identifies a tendency of political and social actions to be
inspired, although not assumed, by a poetic area, by a high and permissive
invisible that justifies, beyond ideology, social behaviors. Beyond the stakes
of historical reparation and prevention of discrimination, which the cancel
culture proposes, we will try to identify a possible cause of the poetic
anchoring of the phenomenon, as well as the risks associated with this inverted
mimesis: a reality which imitates art in order to preserve the vitality and the
expressiveness of its actions.
Keywords: cancel culture, Futurism,
Filippo Tommaso Marinetti, poetic, invisible