Eugen Păsăreanu: Cancel Culture - mes një hakmarrjeje historike dhe një poetike futuriste të restauruar [SQ]

Cultura anulării, între revanșă istorică și poetică futuristă restaurată [RO]

Studiul își propune să analizeze fenomenul „cancel culture” și referințele care se pot trasa între aceste manifestări și avangarda futuristă, așa cum a fost definită la începutul secolului XX de către poetul italian Filippo Tommaso Marinetti. Făcând o trecere în revistă a modificărilor pe care avangarda artistică le aduce în planul artelor și observând cum secolul XX pune în lumină arta ca „statement” și subiectivitatea artistului ca reper unic, lucrarea identifică o tendință a acțiunilor politice și sociale de a se inspira, chiar neasumat, dintr-o zonă poetică, dintr-un nevăzut înalt și permisiv care justifică, dincolo de ideologie, comportamentele sociale. În afară de miza reparației istorice și cea a preîntâmpinării discriminării, pe care le propune cultura anulării, vom încerca să identificăm și o posibilă cauză a ancorării în poetic a fenomenului, precum și riscurile asociate acestui mimesis inversat, cel al realității care, pentru a-și păstra vitalitatea și expresivitatea acțiunilor, imită arta.

Cuvinte cheie: cultura anulării, futurism, Filippo Tommaso Marinetti, poetic, invizibil


Cancel Culture, Between a Historical Revenge and a Restored Poetics of Futurism [EN]

The study aims to analyze the phenomenon of cancel culture and the references that can be drawn between the subsumed manifestations of cancel culture and futurism, as defined at the beginning of the twentieth century by the Italian poet Filippo Tommaso Marinetti. By reviewing the changes that the artistic avant-garde brings to the arts and observing how the twentieth century highlights art as a statement and the subjectivity of the artist as a unique landmark, the paper identifies a tendency of political and social actions to be inspired, although not assumed, by a poetic area, by a high and permissive invisible that justifies, beyond ideology, social behaviors. Beyond the stakes of historical reparation and prevention of discrimination, which the cancel culture proposes, we will try to identify a possible cause of the poetic anchoring of the phenomenon, as well as the risks associated with this inverted mimesis: a reality which imitates art in order to preserve the vitality and the expressiveness of its actions.

Keywords: cancel culture, Futurism, Filippo Tommaso Marinetti, poetic, invisible


Artikulli i plotë në Revista Haemus Nr. 66-70