Evalda Paci: Mbi disa emra dhe mite të letërsisë shqipe

Arian Leka: Konsensus dhe polemikë për emrat dhe mitet e letërsisë shqiptare, Akademia e Studimeve Albanologjike, Tiranë, 2022.

Në përmbledhjen me titull Konsensus dhe polemikë për emrat dhe mitet e letërsisë shqiptare, të studiuesit Arian Leka do të gjinden të reflektuara sprova hulumtimi mbi një sërë çështjesh që cekin studimet mbi letërsinë shqipe dhe traditat studimore përkatëse, ashtu dhe studime të thelluara mbi autorë të veçantë, njohja e të cilëve nuk ka ardhur në kohën dhe qasjet e duhura, për arsye rrethanash dhe zhvillimesh tipike për artin e letërsinë në vendin tonë. Evidentimi dhe kontekstualizimi përkatës orientohet më së miri nga ndarjet kryesore tematike që autori nënvizon në pasqyrën përkatëse, pikërisht me titujt Mitologji; Klasikë; Realizëm socialist; Bashkëkohësi e që bën të mundur të krijohet një ide paraprake mbi njësitë që e përbëjnë përmbledhjen në fjalë. Përbashkimi i mësipërm i konceptuar në pikëpamje tematike dhe autoriale nuk cenon hapësirën e leximit të mëvetësishëm të krerëve të kësaj përmbledhjeje, në të cilën do të mund të gjurmohet një lëndë e pasur në burime bibliografike, në zëra të përveçëm, në kontribute që kanë ndikuar në krijimin e parahistorikut të trajtesave në fjalë, por dhe në argumente që grishin kureshtjen për mënyrën e shtjellimit të tyre nga ana e autorit të përmbledhjes.

E iniciuar me një trajtesë që ka si premisë studime të mirëfillta mbi mitet, toposet dhe receptimin e tyre në mendimin filozofik botëror, kjo përmbledhje do të ketë në përbërje të vet dhe trajtesa që të tilla çështje do t’i reflektojë të pasqyruara në shkrimtarinë e autorëve të veçantë të letërsisë sonë, madje, të autorëve që për dekada të tëra nuk u përmendën as me titujt e veprave, pavarësisht se njiheshin fort mirë nga shkrimtarë dhe kritikë të letërsisë. Mitologjia dhe mitet ndërkohë rivijnë në një sprovë hyrëse që bën të mundur të rikalojmë në kujtesë dhe reflektime një sërë autorësh që zbërthyen elemente të rrëfenjave më në zë të një tërësie konceptesh me të cilat mund të rindertohet sot e kësaj dite një filozofi e botës mitologjike, e konkretizuar në trashëgiminë e çmuar të botës antike greke.[1]

Trajtesa me titull Figura të mitologjisë në epikën shqiptare-propozim për një rrugë alternative të mbërritjes së tyre në Epos, përbën një mundësi për të ndërthurur çështje të traditave studimore që kanë vetë mitin si objekt vëzhgimi, më tej, reflekse konceptesh të ngjashme në hulumtues të botës sonë antike, dhe të shfaqjeve të veçanta që përbëjnë përherë argumente me interes diskutimi.

Vështrimi diakronik që merr në konsideratë observimet e Hahn-it, Nopça-s mbi figura të veçanta në botën e mitologjisë, por dhe vjeljet e Eqrem  Çabejt, apo më vonë të Bernardin Palajt O.F.M. e Rrok Gurashit O.F.M. përbën një medium të rëndësishëm në orientimin e autorit për të specifikuar sa të pranishme ishin elemente analogjike të konkretizuara në personazhe mitike, me gjasë të afërta me ato të bëra pjesë prej kohësh në letërsinë antike botërore.

Introduktimi i trajtesave me një bazë solide teorike dhe ilustruese bie në sy dhe në vështrimin me titull Mitologji e krishterë në krijimtarinë e Gjergj Fishtës, radhitur në pikëpamje tematike pikërisht në kapitullin kushtuar mitologjisë. Vështrime të antropologëve të njohur, të cilëve vetë emri u asociohet me punime serioze mbi çështje të origjinës dhe konceptimit të miteve, shfaqjes dhe receptimit të tyre në një botë të parakrishterë u paraprijnë sytheve në të cilat një aspekt i veçantë  i krijimtarisë së Gjergj Fishtës bëhet objekt trajtimi. Dimensioni diakronik spikat qartë dhe në këtë trajtesë, duke qenë se rimerren krijime të veçanta të Fishtës në dekada që i prijnë realizimit të vëllimeve më të tematizuara që mbajnë autorësinë e tij, po ashtu dhe prirje të ngjashme që ndeshen në autorë të së njëjtës traditë shkrimore, por mjaft më të hershëm në kohë. Vetë tematika që qëndron e shprehur që në titull të kësaj trajtese ka ofruar një fushë të gjerë gjurmimi, duke pasur parasysh hapësirën e shtrirjes së kontributeve të Atë Gjergj Fishtës në të përkohshme, në vëllime antologjike, më tej në përmbledhje të tematizuara që bëjnë të mundur të mund të kihet parasysh dhe rrethana kohore e zanafillës së mjaft motiveve, të rimarra prej tij në momente të caktuara. Mitologji e krishterë në krijimtarinë e Gjergj Fishtës paraqitet si një sprovë e përpunuar në hollësi e nënçështje, në të cilat kënaqshëm do të mund të shtjellohet një parahistori e konsiderimit të miteve dhe e reflektimit të tyre në religjionet, për më tepër dhe një parathënie mbi botimin e krijimeve që më tej do të bëjnë të mundur të lidhet drejtpërdrejt emri i Atë Gjergj Fishtës O.F.M. me krijimtarinë lirike.[2]

Nuk bëhet fjalë vetëm për dekadat e para të shekullit të kaluar, bëhet fjalë dhe për segmente kohore paraardhëse, në të cilat është parapërgatitur rrugëtimi kompleks i një autori të cilin nuk mundi ta zhbëjë nga kujtesa jonë as regjimi totalitar që me skemat e tij ndikoi dhe në receptimin e autorëve të veçantë të letërsisë shqipe, pa të cilët vetë historia e kësaj të fundit do të rezultojë patjetër e mangët, por dhe pa tharmin e një tërësie kulturore që një gjeneratë e caktuar shkrimtarësh e pati në natyrshmërinë e të krijuarit dhe të të shprehurit të mendimit.

Janë shumë procese që te vetë Fishta duhen gjurmuar qoftë dhe duke iu kushtuar secilës prej gjinive që u lëvruan prej tij në vite, bashkë me formatin filologjik që për ne përbën një orientim të vyer nëse u qasemi lirikave, melodramatikës, epikës, publicistikës, krijimeve dedikatore dhe agjiografike, por dhe terminologjisë që në shkrimtarinë e tij përbën një burim fort të pasur në vështrimin e studiuesve të veprës e të artit të tij të të shkruarit.

Parashtresa që bën të mundur të rithirren në vëmendje autorë të mendimit filozofik botëror, që volën nga mitologjia topose e përveçime të rimarra më tej në studime të një niveli të thellë ezegjetik, me reflektime mbi natyrën njerëzore dhe aftësinë e saj në të krijuar përbën dhe një paradhomë të ndrequr hijshëm, që natyrshëm na përafron ndaj trajtesës së mirëfilltë mbi krijimtarinë lirike të Fishtës dhe konceptimin e saj në vështrimin e autorit. Si një nga trajtesat më të thelluara të kësaj përmbledhjeje, në të do të mund të konsultohen burime referimi nga publicistika e kohës, nga variantet e botimit të veprave të Fishtës, të ridimensionuara dhe në kohë të ndryshme.

Një syth të rëndësishëm do ta përbëjë trajtesa mbi fabulat e Santorit, në të cilën do të spikasë qartë një vëmendje kritike ndaj shkallës së njohjes së shkrimtarisë së këtij autori arbëresh në traditën e studimeve tona letrare, në vështrim konsiderues ndërkohë dhe të ndërmendjes së tij në gjurmimet e K. Kamsit, Z. Kodrës, K. Kodrës, më tej të koleges sonë Merita Sauku-Bruci, përpiluese dhe përgatitëse serioze e botimeve filologjike e kritike të veprave të tij.[3]  Orientimi i vëmendjes ndaj një modeli gjinor të veçantë siç paraqitet fabula bën të mundur që jo vetëm të kryhen vëzhgime tekstore mbi variantet e Santorit, por dhe të gjurmohen tekste të mëhershme që shpien në mënyrë të pashmangshme si në autorët që tradita botërore i njeh si themelues të vetë zhanrit, ashtu dhe në vështrime kritike mbi çka Santori sjell prej modeleve paraardhëse, duke spikatur dhe vetë për elemente origjinaliteti.  Autori i trajtesës sjell analiza të hollësishme tekstore, duke nënvizuar në çdo rasë rëndësinë e çdo termi specifik që duhet përdorur nga ana e studiuesit, si në kuptimin e autorësisë së Santorit, ashtu dhe në atë që lidhet me dimensionin e përkthyesit.[4]

Punimi i plotë në Revista Haemus Nr. 66-70

[1] Shih në veçanti Hyrje (f.11-15), në Figura të mitologjisë në epikën shqiptare dhe propozim për një rrugë alternative të mbërritjes së tyre ne epos, në A.Leka, Konsensus dhe polemikë për emrat dhe mitet e letërsisë shqiptare, Akademia e Studimeve Albanologjike, Tiranë, 2022, f.11-41, botuar më parë në revistën Antropologji (ASA, IAKSA), V.2 Nr. 1, 2019, f. 119-148. 

[2] A. Leka, Mitologji e krishterë në krijimtarinë e Gjergj Fishtës, Konsensus dhe polemikë për emrat dhe mitet e letërsisë shqiptare, Akademia e Studimeve Albanologjike, Tiranë, 2022, f.43-56.

[3] Shih gjithashtu A. Leka, Përrallëzat e Santorit: përkthim, krijimtari,  përshtatje -motive dhe burime, Studime filologjike, n.3-4, 2019, f.47-63.

[4] Shih gjithashtu A. Leka, Përrallëzat e Santorit: përkthim, krijimtari,  përshtatje -motive dhe burime, në  Konsensus dhe polemikë për emrat dhe mitet e letërsisë shqiptare, Akademia e Studimeve Albanologjike, Tiranë, 2022, f.63.