Xhelal Tosku: Poezi/i

*

la început a fost cuvântul

noi am ales să lătrăm

 

Plecare din secție

(Ikja prej pavionit)

 

am ieșit din secția de nebuni

în afara altor sfaturi medicul mi-a prescris

să aplaud din nou

 

*

foc nu este

dar de ce-mi duc viața

ca-n fum

 

*

singuratici prin lume

căutăm Albania rămasă aici

 

chiparosul și eu

 

*

Cu toții învingători

statuia răsturnată-n centrul Tiranei

văd c-a fost a mea

doar eu am ieșit învins

 

*

mereu va fi ploaie briză mare

eu sunt celălalt

care privește ploaia peste mare

eu sunt celălalt

care ploaia peste mare o privește-n propriul ochi

eu sunt celălalt

care mă privește din ochiul peștelui

 

*

aici e de plecat

departe, foarte departe... cât de departe. unde să te duci

tu degețelul meu, tu vânt al durerilor din valea peste mare

zilele noastre puține cu gust de fragi în gură

plecarea nu-i să pleci, plecarea-i să stai

tu micul meu degețel, durerea neștiută de nimeni.

 

*

în serile de iarnă, după geamurile-ntunecate

pe nisipul plajelor

ploaia pășește ca un bețiv

între fum și zgomot

în tăcere golesc paharul

și ies din tavernă

și merg

după pilda ploii.

 

*

cătunul meu s-a dus

a sărit curcubeul

peste umerii pomilor

și caii părăsiți

prin nopți plouă

cică plâng stelele

nimeni nu le vede

din păduri de oameni

mie nu-mi vine

nicio scrisoare

 

*

chiar de-ai aprinde lumina

pentru mine la fel e:

beznă.

 

puțin câte puțin

zilnic câte puțin

voi toți

ați plantat în mine

atâta tristețe

 

văd c-am o mare durere-n

suflet

 

*

o, mumie, vorbește

căci eu voi vorbi

despre mine

 

 

Anotimp umed

(Stinë e lagur)

 

ploaia mi-a amintit de plecare ta

pentru totdeauna

într-o noapte

de păr udat

 

ce faci tu acum

cu zilele mele trecute

 

*

timpul nu există

nu credeți: o spun eu

care voi fi mâncat de timp

 

*

râul câmpiilor mele

va deveni mare

pârâul grădinii mele

va deveni mare

lacrima ochiului meu

mare va deveni

fiindcă dragostea face

cum știe.

 

*

liniștea vine sin stele.

 

oricât de adâncă

ar fi marea

 

și peștele

și pescarul

își cunoaște soarta.

 

*

eu nu am (auto)biografie

viața mea e măruntă

cât o semință de mei

a luat-o furnica

a băgat-o sub pământ.