”A scrie – a te orienta în duh„ - O convorbire din două lumi, în trei voci

Revista Haemus și Silvia Andrucovici

„... scriitorul poate nu-i decât un sfânt poticnit din drum. Un mistic care a ratat iluminarea. Un profet care, mergând spre viziune, s-a încurcat în metafore, în imagini poetice, a uitat de drum sau l-a pierdut și a rămas prins în insectarul minunat numit istorie literară.” (Vasile Andru)  

 

Revista Haemus: Doamna Silvia Andrucovici, la șapte ani de la plecarea scriitorului Vasile Andru dintre noi, cel puțin noi ca revistă – mai exact: comunitate culturală și artistică plurilingvă – cu care a colaborat din primele numere, acum un sfert de veac, îl simțim cumva mai prezent și mai viu ca niciodată. Nu doar talentul său rar, profunzimea și prospețimea gândirii, ci și discreția cu care trăia, credem că ajută la menținerea acestei prezențe – care ar fi o învățătură sau chiar metodă pentru mulți artiști… În afara simbolismul religios, mistic, ezoteric, pentru dvs. a însemnat doar amintirea de Andru. Spuneți-ne, vă rugăm, cum percepeți acest prag temporal? 

Silvia Andrucovici: Da, șapte ani de absență. Mărturisesc că legat de acești șapte ani, de la un timp am un soi de temeri (posibil ca asta să vină oarecum natural, din perspectiva profesiei mele de medic). Temeri, senzații vagi, că într-o zi îl voi uita pe Andru al meu, că pot face călătorii fără el, că mă pot bucura fără el de ceva bun, cum ar fi o clătită sau un ceai verde. De exemplu, nu mai am bucurie să merg la târgurile de carte fără Andru. Asta încă îmi amintește destul de mult de el… Pentru că mă aflu într-un moment, în care îmi pun problema valorificării caietelor rămase în arhiva Andru, adesea mă reconectez la Andru prin acestea. Sunt multe caiete, jurnale de idei, jurnale de călătorie, jurnale sapiențiale în arhiva Andru, voi încerca să vă răspund la întrebări cu inserturi din aceste lecturi. Citesc într-un jurnal de călătorie din 1997, pe când se întorcea de la Athos, ce important este pentru căutătorul spiritual acel remember God, a-ți aminti de Dumnezeu. Scrie Andru: „Simplul fapt de a-ți aminti de Dumnezeu, duce la dispariția lumescului”. Când am citit asta, imediat am translatat acest remember God la situația mea, la dorul meu de Maestru: simplul fapt de a-ți aminti de Maestru, duce la dispariția temerilor că-l poți pierde pe Maestru. Cred că la asta mă provocați dvs. acum. Simt că nu este doar un simplu interviu, ci una din probele ucenicului! Încerc să mă situez la înălțimea provocării dvs. și a celui evocat, scriitorul si sapiențialul Vasile Andru.

 

Corelat cu simbolistica celor 7 ani de când Vasile Andru este cel puțin din punct de vedere ”administrativ”, standard – cetățean al celeilalte lumi, ar fi frumos să ne vorbiți aici despre Rai, așa cum îl percepea Andru. Dvs. chiar spuneți adesea, vorbind despre Vasile Andru: Domnul să-l țină la Rai! Și credem că aveți și datoria, fiind o prelungire a vocii sale… 

Andru vorbea adesea despre Rai, făcând unele distincții foarte clare între Raiul teologic, raiul minții, noithos și Raiul simțurilor, esthetos. De altfel una din cărțile sale, Mistici din Carpați, într-o ediție nedefinitivă, se numea În căutarea raiului promis. Cel mai mult îi plăcea lui Andru, definiția despre rai a părintelui Teofil Părăian: „Noi suntem în Rai printr-o așezare sufletească. Raiul începe aicea; nu-l așteptăm în altă parte.”

Soluția magistrală a lui Andru (Andru, ca un maestru veritabil, punea pe primul plan soluțiile, nu răspunsurile), ne include pe toți în Rai: ucenici, căutători, cititori sau simpli întrebători. Ne dă imboldul necesar pentru a face saltul din cotidianul anodin sau excepțional, ne face să experimentăm pentru un moment raiul, nu doar să aflăm despre el. Iată cum scria Andru în caietele sale, în 1982: "Ce este Raiul? Raiul este în întâlniri. Ne adunăm ca să ne aducem aminte. Raiul, Dumnezeu, nu e nimic de înțeles, ci să-ți amintești de El. Căutăm un context ca să ne amintim de asta, cineva care să ne amintească de păstrătorii vieții...Liniștea ajută. Dar de unde liniște?" (text în manuscris Andru, 1982). Cred că nu greșesc spunând, că de nenumărate ori la întâlnirile sapiențiale cu Vasile Andru am trăit eliberări personale, purificări, iluminări, eram sigur măcar pe calea către rai.

 

În afară de ucenica sa în materie de discipline sapiențiale, acelea pe care le preda public la sala Dalles sau la Casa de Cultură a Studenților prin anii '90, cu extensie în câteva centre din țară și din lume, ați fost soția dânsului. Cum priviți indiscutabilul Efect Andru asupra contemporanilor săi? Și nu numai ai săi. 

- În ce mă privește, se poate vorbi cu siguranță despre un efect Andru aspra-mi. Efectul Andru a fost pentru mine corespondentul efectului/sindromului Lazăr, efectul Învierii. Spun asta în totală sobrietate mentală și emoțională, fără a mă instala în registrul magic sau în fudulie (expresie inspirată de Andrei Pleșu, care-i impunea această condiție unei ziariste înainte de a-i lua un interviu). Mă ajută la asta și o întrebare dintr-un test al genei fericirii, pe care-l primeau ucenicii lui Andru la debutul retragerilor filocalice, care suna astfel: ești în stare sa iei hula drept laudă și laudă drept hulă? Dacă ar fi posibil, mi-ar plăcea să provoc aleatoriu pe unii dintre confrați, ucenici, cititori cu această întrebare. Să-i întreb ce a însemnat Andru pentru ei, nu în stilul marcaurelian - De la Andru am luat...- ci să recunoască, să descopere efectul Andru asupra vieții lor. Căci ce a avut Andru în intenție cu toată opera sa literară, cu toată misiunea sa sapiențială este simplu: optimizarea omului, trecerea de la simțuri la duh, la trăitul în spirit.

La 7 ani de când Andru este cu noi doar prin punctului omega, concept a lui Teillhard du Chardin, pe care Andru l-a redenumit hristosferă -simbol al conștiinței nemărginite - sper că are o privire asupra-ne îngăduitoare și hâtră totodată și că ceea ce a înfiat, a crescut, a optimizat aici pe pământ, nu se va schimba nici în Ceruri!

 

Un exercițiu de imaginație: Ce ar fi făcut Vasile Andru azi, dacă ar mai fi fost printre noi? Șapte ani pot fi o viață întreagă. Cu ce ar fi umplut-o Vasile Andru? Ar fi scris, ar fi călătorit? Ar fi conferențiat? Ar fi vindecat, optimizat? Poate ar fi fost înconjurat de ucenici? 

- Mărturisirea mea are la bază atât amintirea personală, cât și o incursiune prin manuscrisele lui Vasile Andru din anii '80. Dacă Andru ar fi trăit azi, cred că ar fi făcut toate acestea: ar fi scris literatură, ar fi îndrumat săli de căutători de înțelepciune... În plus, poate ar fi avut o casă cu gradină și râu, știu că își dorea asta, acolo i-ar fi primit pe ucenici la un ceai și, poate unul sau mai mulți ar fi primit iluminarea. Observați cât de mult seamănă această dorință a lui Andru – grădina, râul, cu Edenul, raiul pământesc. De altfel, toate călătoriile sale prin lume erau o perpetuă căutare a tărâmului fermecat, țara tinereții fără bătrânețe și a vieții fără de moarte. În ciuda faptului că descoperise raiul minții, noithos, raiul psihologic, cel al unei așezări sufletești. Mereu venea din călătorii cu un suflu nou, cu o minte nouă, îmbogățită de contactul cu alte popoare, cu neamurile sale. Astfel îi plăcea să spună, că mergând în călătorii, el merge la neamuri. Și realmente găsea niște asemuiri între cei pe care îi vizita și țăranii din Bucovina! Ori asta se poate, doar dacă ai un simț aparte, poate simțul raiului, căci doar acolo regnurile se privesc cu blândețe și conviețuiesc în bună pace.

 

Ce calități umane prețuia Vasile Andru? Ce anume admira la semenii săi? 

- Andru prețuia foarte mult bunătatea umană, ca semn al unei sănătăți psihice și ca semn al evoluției spirituale. Bunătatea și inteligența. Geniul inimii și geniul minții. Redau aici un fragment andruin din caietele anilor '80, despre bunătate. Un fragment în care Andru vorbește despre nivelul cel mai de sus al bunătății, sacrificiul de sine, dăruirea, ofranda: „V. zice ca sunt bun. Că i-am zis că mi s-au întâmplat o serie de lucruri bune pe care nu știu, dacă le merită. Am sentimentul că prin binele ce mi se întâmplă acumulez mereu datorii. De neplătit. Altcineva, să zicem A., zice că am făcut multe pentru binele său. Am adunat, am strâns laolaltă existența sa, am vindecat o rană a destinului. Am hrănit viața sa. Nu știu dacă e așa. Probabil un prieten poate numai vindeca; iar un om cu totul aparte poate fi hrană. Omul total, integral, este și hrană și vindecare. Dar cine poate fi astfel? Și apoi e mai interesant nu să hrănești, ci să-l înveți pe om să-și procure hrana. Atunci trupul hrănitorului va ajunge pentru multă vreme, pentru multă omenire. Oamenii devoră. Să ai, pentru ei, un corp mare, să-l dai lor, să nu se mai termine.” Peste timp, această imagine a trupului hrănitorului se potrivește momentului comemorării, pare o metaforă a împărtășirii, a colivei de grâu împărțite la momentul ritualic al pomenirii celui plecat. Despre bunătate, găsesc o notiță într-unul din caiete, care mă privește: „Silvia, stranie ființă, inima ca un dirijor mental.”

 

Ca martoră directă a trăirilor sale, cum credeți a fost perceput Vasile Andru de contemporani, mai mult ca un scriitor sau ca un sapiențial, ca un Maestru? 

- Mulți i-au negat latura sapiențială, calitatea de îndrumător spiritual. Andru însuși spunea despre sine: „eu, in primul rând, sunt scriitor. Am 25-30 de volume scrise: romane, proza scurta, cărți sapiențiale...” Critica literară l-a tratat diferit, după ce Andru a editat și cărți din domeniul sapiențial, fie că e vorba de eseuri de îmbunătățire umană sau cărțile despre isihasm, mistici, etnopsihiatrie, Vedanta, zen, etc... Unii critici au deplâns această extindere a lui Andru spre zona sapiențială, spunând că și-au pierdut în felul acesta obiectul muncii. Dar, au fost și dintre cei care l-au înțeles exact pe Andru. Vă transcriu aici un fragment dintr-o scrisoare pe care Andru a primit-o de la criticul Marian Popa: „Mutadis mutandis, am găsit în tine un spirit din categoria rară a lui Deepak Chopra. Aceea care nu separă ficționalul beletristic de cel sapiențial. Care scrie romane cum ar scrie reflecții și texte doctrinare, în toate fiind el, un luminat care face din textul sacru problemă personală și din orice problemă personală lucru al Universului. Tu ești și în cartea ta Maestrul. Existent pentru ceilalți care au nevoie de el. Nu un medic, ci un partener care îi explică, le explică și chiar le conturează condiția, dăruindu-le ce poate pentru a supraviețui prin viciile relevante.”

 

Vizionarul critic Marian Popa îl definește pe Vasile Andru ca: scriitor și maestru în același timp, toate cărțile sale de beletristică conțin intenții și exprimări sapiențiale, toate cărțile sapiențiale sunt scrise cu talent de scriitor. Având în vedere această extindere sapiențială a lui Vasile Andru, ce considerați că însemna pentru Andru a scrie? Cum arăta laboratorul său de scriitor? 

- Din caietele anilor '80, desprind ca răspuns sintetic, această frază andruiană (andruian, ”boteza” Părintele N. Steinhardt cam în același vremuri, stilul lui Andru): „a scrie înseamnă a te orienta în lume, în viață, în cultură, dar mai ales în duh." După cum vedeți, orientarea în duh era deasupra tuturor celorlalte intenții. Laboratorul său literar și sapiențial deriva din setea sa de cunoaștere, pe care o simți în mulțimea referințelor culturale, istorice, din extinderea sa mentală pe cărările mai puțin bătătorite ale înțelepciunii. Iată, o notiță dintr-un jurnal de călătorie la Roma (1980), Andru se afla în biblioteca Vaticanului: "Vreau să văd aici manuscrise antice, așa că primul lucru pe care-l cer e mss. lui Virgiliu cu notele lui Petrarca. Manuscrisele nu se pun ușor la dispoziția cititorului și-i înțeleg de ce; au însă niște copii fototipice excelente. Răsfoiesc într-adevăr acest vechi Virgiliu adnotat de Petrarca. Îi spun custodelui ca sunt scriitor român și devine mai îndatoritor, îmi aduce un mss. Homer, o Iliada fragmentară, sec .4, pergament, Ilias Picta (Iliada pictată), 52 file. ...Mai cer un Josephus Flavius, în versiunea latină, pe papirus, Razboiul iudeic. In fine, un Wulfila, un Plaut, Il codice Muratoriano, Codicele atlantid de Leonardo da Vinci; un Aristot adnotat de Boccaccio!” În plus, era un om treaz, în sensul conștient de sine și extinderea sa mentală, ca în această frază: "Ei mă invidiază că am program plin, interesant, ei se plâng că pierd timpul. Eu știu că ceea ce contează este ca tu să fii plin și interesant, programele nu contează!”

 

Din mărturiile legate de vizită la biblioteca Vaticanului se vede clar că Andru avea multe domenii de interes. Citind cărțile sale, cititorul devotat își poate da seama nu numai că Andru era interesat de cultură, de suflet, ci pare că privea toate acestea dintr-un un punct fix, poate chiar conștiința propriei rudenii cu mințile mari ale planetei, cu propria conștiință a salvării. 

- Da. În anii '80, el scrie proză, se bate cu cenzura pentru lucrările sale, inițiază și susține dezbateri la ședințele Uniuni Scriitorilor despre modernism, textualism, este mereu cu un pas înaintea vremurilor, dar în același timp este interesat și de optimizare umană, de teste psihologice proiective, de știință avansată, de artă, de mistică. Citind caietele sale nepublicate, îmi dau seama, că puține lucruri scăpau interesului sau. Pentru că privea lucrurile dintr-o altă perspectivă, nu se lasă mânuit de interese mărunte, sau de orgolii, privea toate acestea din perspectiva iluminării, salvării. Iată un alt fragment din jurnalul călătoriei în Italia, la Roma, 1980, din care se poate întrezări această perspectivă: „Tivoli – fostul Tibur roman. Oraș de colină, munți mici și pietroși. E sâmbătă, e soare superb, o zi ca de sfârșit de august în România. Da, este important scrisul de romane. Într-o zi căutam un exemplu de scriitor genial, exemplar, și nu-l găseam. Fiecare nume citat mi se părea că are ceva incomplet. Cred că înțeleg de ce scriitorul poate nu-i decât un sfânt poticnit din drum. Un mistic care a ratat iluminarea. Un profet care, mergând spre viziune, s-a încurcat în metafore, în imagini poetice, a uitat de drum sau l-a pierdut și a rămas prins în insectarul minunat numit istorie literară. Așadar, poate degeaba căutăm geniul prozei; geniul adevărat a trecut peste capcana asta.” Andru a scris cu conștiința misticului, căutând mereu mijloace de expresie literară la granița dintre conștiență și supraconștiență, la granița dintre profan și inefabil, amestecându-le într-o proporție, care să provoace cititorul, să-l vindece, să-l salveze.

 

Din arhiva literară pe care o dețineți, ne puteți spune cum scria Andru în anii '80? 

- Andru era deja un scriitor bine înrădăcinat în literatura română în anii '80 cu trei apariții editoriale, un roman și două cărți de proză scurtă, premiul de debut la Uniunii Scriitorilor pentru romanul Mirele. Se înscrie în avangarda literară, fiind singurul șaptezecist încadrat în curentul optzeciștilor. De fapt, deși puțini recunosc acest lucru, Andru i-a impulsionat, i-a girat pe cei din urmă… Cum scria Andru in anii '80? La un deceniu de la debut... Își punea acut problema scrisului, nu doar ca parte a trăitului, ci ca mod de ancorare in viată, de modelare a vieții, scrisul devenea un mod existențial. Iată un fragment, care ar trebui să corecteze o percepție eronată a cititorului, după ce a străbătut acest interviu, cum că Andru ar iubit erudiția: „Castelul Ursino. Construit de Frederic II de Hohenstaufen. Îmi vine să râd că rețin acest detaliu inutil, acest nume, mintea asta ne face feste, se împovărează cu date și nume, dacă nu ești atent și n-o controlezi, tinde să te împingă spre erudiționism, tinde să facă din tine un autor de cărți de civilizații defuncte... sau nedefuncte, care trăiesc, și pe care le omori tu scriind despre coaja lor și ignorând, fatalmente, ce este sub coajă. De altfel, dacă spargi coajă cu ciocanul erudiției, tot păcălit rămâi, sămânța, nucleul, miezul se alterează, nu rodește nimic.” Mai târziu, povestindu-mi despre scurtul său parcurs universitar, scurt din pricina epurărilor vremii, Andru îmi spunea că nu crede că ar fi ajuns scriitor, eseist, de la o catedră universitară, întrucât munca într-o instituție, organizație i-ar fi geometrizat mintea, i-ar fi orientat mintea doar în sensul cerut de fișa postului, în detrimentul creativității. Și tot din acest jurnal, rescriu un fragment andruin despre viață și drum, cale, identificarea scrisului cu strălucirea de după trăit, cu moartea sclipitoare și nivelatoare. Deși, aș zice eu, cunoscându-l pe Andru, e vorba despre moarte în sensul inițiatic, ezoteric, moarte care descoperă viața, potențează viața. „Mă gândesc că n-am scris proză, demult. Când călătorești, țâșnesc multe impresii, dar nu poți scrie; scrii doar note, pe capete de hârtie, pe o fișă. În rest, nu se leagă nici un elan de proză. Situația lui Gide, călătorul. De aceea Gide n-a lăsat nici un roman ca lumea, nici o proză-proză, ci doar pagini ingenioase și heterogene. Și doar îi spunea Roger Martin du Gard: măi bătrâne, măi Gide, stai acasă și scrie! Da, lui Gide nu i-a reușit decât parabola, șotia, jurnalul. Da, drumul e destin, este heterogen și ingenios, este o construcție de tip Hiram, adică pe care ai început-o azi, o continui mâine. Dar habar n-ai cum va arăta la urmă. Numai popasul e creație, adică strălucire de după trăit; o moarte sclipitoare.”

Pentru Andru, pare că a scrie nu e un lucru greu, această condiție nu-l chinuiește, nu-l împovărează. Găsesc în arhiva lui, pe lângă multe variante ale cărților deja editate, câteva cărți respinse de cenzură, aflate în manuscris, și multe jurnale, jurnale de călătorie, jurnale de idei, jurnale sapiențiale, jurnale colocviale, ale trăitului de fiecare zi. Pare că scrie mai mult decât cele 24 ore ale unei zile. Și iarăși exemplific cu un fragment interesant despre a scrie bine: „Mi se pare că nu-i greu să poți scrie bine... Motivația actului de a scrie este una pentru toți, mari sau mici: dorința instinctivă de a-ți multiplica ființa ta ca unicat. Harul, talentul aparte, înseamnă de fapt răscumpărarea. Adică toți comit dintr-un impuls foarte egoist și primar actul scrisului, dar numai cei cu har răscumpără egoismul si inflația și abuzul ontic implicat în acest act.”

 

Pe acest parcurs al scriitorului Vasile Andru, ați putut să identificați, unde începe să se manifeste dimensiunea sa sapiențială, aceea de învățător, de maestru? 

- Cred că această dimensiune a apărut destul de devreme în parcursul lui Andru. Azi aș spune, că în afara dimensiunii sale de maestru, de îndrumător de școală sapiențială, Andru e un scriitor care nu a ratat iluminarea, nu a ratat raiul. Iubea foarte mult această frază, încredințare a Părintelui Teofil, care a stârnit multe controverse în diverse medii. Pr Teofil spunea: „Sunt bucuros, pentru că știu, că nu am ratat Raiul!” În 1980, la Roma, un dialog cu un prieten muzician, ne redă exact această latură de maestru. Și parcă s-ar adresa în egală măsură, nouă, celor de astăzi: „Ce aștepți de la muzică, până unde crezi ca te poate împlini, ce-ți promite ea, ești un ambițios sau nu, ce aștepți de la viață, dacă ți-aș spune că te-am întâlnit printr-o fantă subțire a timpului anulat, pe tine cel de peste un an, ai avea curajul să-ți dezvălui ce vei face în acest viitor? Îmi răspunde că se teme de război, de un posibil război. Îi spun că natura și-a luat suficiente precauții, adică în partea de lume care va supraviețui după un război se va afla ceva care să compenseze lipsa (eventuală) a mea, a ta. Adică potențialul mental pe care-l ilustrăm noi, eu, tu, formula existențială, investiția bio-energetică a naturii în noi – este, probabil, prevăzut să nu dispară la nivelul noosferei: chiar dacă ar dispare la nivelul individului Andru sau P. În programele secrete ale naturii, pe durată, există o rezervă, o prevedere care va face ca intenția urmărită de natură prin Andru sau P. sa fie urmărită prin altcineva, în lipsa noastră. Sigur, asta nu spulberă adevărul că suntem irepetabili, asta ne face mai substanțială zbaterea, provocarea si sfidarea aruncată obstacolului.” Citind azi acest dialog despre moarte, viață, viitor, și presupunând că nu l-aș fi cunoscut pe Andru decât prin acest dialog, aș fi sigură că am găsit un maestru și că nimic și nimeni nu mă va putea desparți de el. Pentru că un maestru este cel care stă la granița divin-uman, el iți ia suferințele, îți ia moartea! Ucenicul este cel care câștigă sigur, când își alege un astfel de maestru, pentru ca tot ce are de pierdut sunt lanțurile sclaviei sale.

 

Cum au înțeles, din câte știți, ucenicii acest moment al plecării maestrului lor? 

- La 7 ani de la plecarea lui Andru, pentru mulți Maestrul, ne-am adunat întru pomenire, unii mai triști, alții mai înțelepți, unii cu dor de Andru sau scâncind după el, alții înțelegând norocul care a dat peste noi, să-l cunoaștem, să-l citim, să-i fim ucenici, apropiați, prieteni. Și mă întreb încă, dacă am acceptat plecare sa, dacă ne-am împăcat cu asta. Dacă a plecat de tot... Și nu pot să nu-mi amintesc vorba andruină: „Raiul meu este suma minților in care nimeresc, dăinuiesc..." Pentru ucenici, din Andru a rămas isihia, trecere de la simțuri la duh, gustul tainei. Căci tot el ne-a dat și definiția tainei – concentrat de asceză. Am vorbit atât despre acest om și îmi pare că încă este învăluit într-o taină. Aș vrea să vă descifrez pe de-a întregul persoana scriitorului, maestrului Vasile Andru, dar mă tem că multe vor rămâne încă nespuse.

 

Cum se definesc ucenicii lui Andru, el neavând o doctrină proprie, o ideologie. Cum se recunosc ei ca ucenici ai lui Andru? 

- Ca ucenic, Andru îți punea mereu sub ochi o perspectiva nouă, proaspătă asupra realităților cunoscute, prăfuite, tocite. Mai mult, la finalul lecției, pe lângă informații, primeai și dezlegări. Toți mergeam la lecțiile sale împovărați, îngreunați de griji, de opacități, legați de propria noastră netrezie, de propriile erori, mari sau insesizabile, și primeam dezlegare, primeam nădejde, ne simțeam foarte mult aproape de condiția de fii ai Tatălui. Metaforic vorbind, Andru și-a condus ucenicii pe căi bătătorite, i-a inițiat în mersul acesta, pas cu pas, o cale pe care ucenicul simțea nu numai praful drumului, efortul urcușului, căldura istovitoare a soarelui, ci și parfumul florilor de pe margine, unda de prospețime a unui izvor din apropiere sau cântecul unei păsărele în tufiș. Și mai ales, simțea prezența maestrului, bună, împăciuitoare, atât de aproape de înțelesurile mari ale naturii și ale Legii, ale lui Dumnezeu. Ființa sa ștergea întrebările din capul ucenicilor.

Iată descrierea unei catedrale din aceleași caiete ale anilor '80: „seara, târziu, revin la Catedrală. Mare și suplă, bine luminată, arată minunat și noaptea. Are peste 150 metri lungime, peste 65 metri lățime, peste 100 metri înălțime. Dar nu numai proporțiile te mișcă, ci decorația, impresia de aerian, de flacără, de săgeți spiritualitate care țâșnesc spre cer. ... Interesant, lumea se împrăștie, un fost cântăreț de operă cerșește, cântă o arie și ține pălăria întinsă, rămân singur pe treptele catedralei încă o vreme, nu-ți vine să pleci. Catedrala ca propoziție ezoterică dintr-un dialog al omului cu celestul. Încercarea omului de a aproxima și concepe forma divină, inteligența celestă. Și cum suportul cel mai simplu al transcendentei este tronul ( primul cod al manifestării celor ce n-au formă), citirea catedralei ar trebui să înceapă prin citirea noțiunii de tron.”

Citind acest text mă uimește prospețimea percepției, acuitatea amănuntelor, dar și esența unui obiect, catedrala. Experimentez o mare înțelegere, compasiune, pe care o poți avea doar când ești îndrăgostit. Sau când un Maestru te trezește, te face viu, te învie. Te scoală din morți. Andru ne vorbea adesea despre sindromul Lazăr, acest sentiment al învierii, experimentat după lucru spiritual împreună. Pentru mine este Efectul Andru. Ce alt argument aș mai putea aduce în favoarea acestei exprimări, decât cel în care eu, la 7 ani de când Andru a ”murit”, vorbesc despre propria-mi înviere, pe care i-o datorez lui Andru?